דרמה היסטורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דרמה היסטורית (נקראת גם דרמה תקופתית או יצירה תקופתית) היא ז'אנר קולנועי או טלוויזיוני אשר במרכז עלילתו קיים סיפור המבוסס על אירועים היסטוריים או על אנשים מפורסמים ומאופיין בכך שעלילתו מתרחשת בתקופה ספציפית בהיסטוריה, דבר הדורש מיוצרי הסרט להשתמש בתלבושות ססגוניות ויוצאות דופן, תפאורות וחפצים על מנת ללכוד את רוח התקופה המסוימת.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים, הדרמה ההיסטורית תנסה לתאר במדויק אירוע היסטורי או סרט ביוגרפי, ככל שיתאפשר על פי המחקר ההיסטורי הקיים בעת עריכת התחקיר עבור התסריט. הדרמה ההיסטורית יכולה להיות סרט רומנטי, סרט הרפתקאות ועוד. במקרים אחרים, הדרמה ההיסטורית תהיה סיפור דמיוני, המבוסס על אדם אמיתי ומעשיו בשילוב קטעים פרי הדמיון בשל החירות האומנותית, (למשל: סרט הקולנוע "לב אמיץ", אשר מבוסס באופן רופף על מאבקו לעצמאות סקוטלנד של האביר ויליאם וולאס במהלך המאה ה-13; או הסרט "להציל את טוראי ריאן", סרט בדיוני אודות החיפוש אחר חייל צבא ארצות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה). הדרמה ההיסטורית שונה מסיפורת היסטורית, שבה מוצגות דמויות היסטוריות מומצאות ואירועים נוספים על רקע אירועים היסטוריים שכן קרו במציאות.

התקופות הנפוצות ביותר בסרטי קולנוע מז'אנר זה הן:

לעיתים קרובות, סרטי המשתייכים לז'אנר זה משתייכים בו-זמנית לז'אנרים נוספים, כגון דרמה היסטורית, סרט הרפתקאות, מלודרמה. אולם, המשמעות, בדבר השתייכותו של סרט לז'אנר הדרמה התקופתית, היא כי הקהל נמשך אל הסרט בגלל השימוש בתלבושות ססגוניות, ואמצעי עיצוב נוספים, באותה מידה שהוא נמשך אל התוכן הנרטיבי של הסרט.

הדרמה התקופתית לא מוגבלת בזמן. סרט תקופתי יכול להתעסק בתקופה של מאות שנים כמו ימי הביניים או בתקופה של עשור בלבד, לדוגמה שנות העשרים הסוערות.

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופות שונות נפוצו תתי סוגים שונים, בהם מערבונים וסרטי "Sword-and-sandal"(אנ') ששלטו בבתי הקולנוע בצפון אמריקה בשנות ה-50 של המאה ה-20. הסוג "דרמת תלבושות" נחשב כסוג נפרד מדרמות היסטוריות ומבקרי הקולנוע המוקדמים הגדירו אותם כסרטים המתרכזים ברומנטיקה ומערכות יחסים בתפאורות מרהיבות ויקרות ערך, זאת בהשוואה לדרמות היסטוריות שעסקו בנושאים רציניים יותר. מבקרים אחרים חלקו על דעתם, הגנו על הסוג וטענו שזלזלו בערכו משום שפנה לקהל יעד נשי במהותו.[1] דרמות היסטוריות נחשבו כסוג שמרני, המאדיר עבר מדומיין שלא התקיים מעולם.[2]

דיוק היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום בשנת 2004 בלונדון של סרט תקופתי מהמאה ה-19

דרמות היסטוריות תיארו לרוב עלילה פיקטיבית, שהתבססה על אישי התקופה או אירועים היסטוריים, כמו מחזותיו של שייקספיר, אפולו 13, לב אמיץ, צ'רנוביל, אויב בשער, עלובי החיים, וטיטניק.[3] ביצירות אלו נכללו התייחסויות למאורעות תקופתיים, או תיאור מומצא של התרחשויות שקרו בתקופה ההיא.

יצירה המתבססת על תיאור היסטורי מדויק של אירועים ספציפיים או אישים נקראת דוקו-דרמה או דרמה תיעודית כמו הסרט הדו"ח משנת 2019. כאשר חייו של אדם הם מרכז העלילה, מדובר בסרט ביוגרפי והדוגמאות המפורסמות הן אלכסנדר, פרידה, לינקולן, תאווה לחיים, השור הזועם ואופנהיימר.

סרטים וסדרות בולטות בז'אנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Annette Kuhn; Guy Westwell (21 ביוני 2012). A Dictionary of Film Studies. OUP Oxford. pp. 98–. ISBN 978-0-19-103465-7. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Robé, Chris (2009). "Taking Hollywood Back: The Historical Costume Drama, the Biopic, and Popular Front U.S. Film Criticism". Cinema Journal. 48 (2): 70–87. doi:10.1353/cj.0.0082. JSTOR 20484449. S2CID 153354352.
  3. ^ Niemi, Robert (2013-10-17). Inspired by True Events: An Illustrated Guide to More Than 500 History-Based Films, 2nd Edition: An Illustrated Guide to More Than 500 History-Based Films (באנגלית). ABC-CLIO. ISBN 9781610691987.

קטגוריה:סוגות בקולנוע * קטגוריה:סוגות בטלוויזיה